Markedsføring

Anvendt Impro for ferdighetstrening og kurs i kontekst av markedsføring. I de siste årene har man erkjent den økende betydningen av å ruste markedsførere med evnen til divergent tenkning og samarbeid.

Markedsføring og divergent tenkning

Divergent tenkning kjennetegnes ved at man tenker originalt, har mange idéer og er fleksibel, spontan og åpen.

Slike evner er nødvendige for å reagere raskt i et miljø i stadig endring, og kan bidra til å posisjonere for suksess i moderne markedsføringskarrierer, hvor fokuset typisk er på digital markedsføring og «always-on» i sosiale medier.

Studier viser at trening i improvisasjon kan hjelpe med å utvikle ferdigheter som divergent tenkning og samarbeid, og effektene er påvist å vare mange måneder etter endt kurs. Det impro også hjelper med, er å utvikle evnen til å mobilisere egen kunnskap raskt og målrettet, noe som kan være til stor nytte all den tid moderne digital markedsføring skaper muligheter og trusler i sanntid.

Et eksempel på hvordan rask reaksjon kan skape resultater er det berømte Oreo-caset fra 2013, hvor de ansvarlige for Twitter responderte på strømbruddet under Super Bowl med å poste et bilde av en Oreo-kjeks med teksten «You can still dunk in the dark». Tweeten fikk enormt med respons og ga Oreo uvurderlig eksponering uten å ha brukt en dollar.

Ønsker din organisasjon et kurs med Anvendt Impro i dag? Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat. Jeg kan sette meg inn i deres behov og foreslå et egnet opplegg.

Relevante ferdigheter for markedsføring, og for markedsførere

For å oppsummere, en markedsfører kan dra nytte av trening med impro, og man kan forvente å se en utvikling av følgende ferdigheter:

  • Kreativitet
  • Risikotoleranse
  • Spontanitet og reaksjonsevne
  • Mestring

Referanser

Alle kurs med Anvendt Impro forankres i forskning. Det betyr at kunnskapen presentert her også er forankret i forskning. Ønsker du å lese mer om disse temaene, så er kildene oppgitt nedenfor:

  • Perceptions and reality: creativity in the marketing classroom, McCorkle et al. (2007)
  • Editors corner – the work-ready marketing graduate, Greenacre et al. (2017)
  • Time for a marketing curriculum overhaul developing a digital first approach, Rohm et al (2018)
  • Improv Comedy and Modern Marketing Education: Exploring Consequences for Divergent Thinking, Self-Efficacy, and Collaboration, Mourey (2020)

Historien bak AnvendtImpro.no

Kunnskap om impro som formidlet i podcasten Karriere Oslo

Mai 2023 var Marius gjest i podcasten Karriere Oslo.

Samtalen med Adine Dørum handlet om improvisert teater, anvendt improvisasjon og hvilken relevans det kan ha for bedrifter, selvledelse, følelser og tverrfaglighet i karrieren.

Samtalen finner du her på Spotify.

Klare du å lese andres kroppsspråk, og tilpasse ditt eget?

Spillkort som anvendes i kurs i kroppsspråk

Ønsker du å styrke din bevissthet rundt eget kroppsspråk? Ønsker du å forstå andres kroppsspråk? Er du leder, og avhengig av å skape gode relasjoner?

Med utgangspunkt i forskning anvendes øvelser fra improvisasjon til å gi førstehånds erfaring med viktige aspekter og effekter av kroppsspråk. Det er veldig gøy å delta!

Les mer om kurs i kroppsspråk.